Santi Lara: ode aan Metheny
4 maart 2016:
Gisteravond ben ik naar de CD-presentatie geweest van het nieuwe, 3e, album van Santiago Lara "Metheny Flamenco Tribute". Het vond plaats om 19:00 uur in de Sala Paúl in Jerez.
Het was van voor tot achter Jazz wat de klok sloeg: dat heb je als je een ode aan een Jazzartiest brengt. Er waren wel stukken bij die ik aansprekend vond, let wel als Jazz, niet als flamenco. Dus waarom hij nou binnen het flamencofestival ging optreden zal voor mij altijd duister blijven, want het was, zoals hij zelf ook nooit onder stoelen of banken gestoken heeft, gewoon Jazz.
In het eerste nummer van de avond vond ik zijn gitaar volledig verdwijnen in de muziek, in die zin dat hij individueel nauwelijks hoorbaar was; ik hoorde alleen maar piano, bas en drums.
Ik denk wel – ik heb geen verstand van Jazz – dat hij de hele avond redelijk (goed) speelde. Misschien is het zelfs een mogelijkheid voor hem om de sprong naar Jazz te maken. Lijkt mij een win-winsituatie te zijn. Mag hij gaan doen wat hij waarschijnlijk liever doet dan flamenco en kan Mercedes Ruíz met goed fatsoen gaan samenwerken met andere gitaristen, flamencogitaristen. Nu kan ze dat niet, want hij speelt ook flamenco en is haar man: die is moeilijk te passeren in haar optredens. Een val die bij aanvang van een relatie vaak gezien wordt als een groot voordeel, maar op termijn een blok aan het been wordt. Dat geldt mogelijk wel voor meer flamencokoppels zoals Manuela Carrasco, Eva la Yerbabuena, Lupi, Isabel Bayon, La Tobala, etc. hoewel dat uiteraard nooit toegegeven zal worden (en voor sommigen het wellicht ook helemaal geen probleem zal zijn).
De presentatie was tot de laatste stoel uitverkocht en dat was mooi voor hem.